Als consument verwachten we vaak dat we overal met onze bankkaart kunnen betalen. Steeds vaker is dat inderdaad het geval, maar toch nog niet altijd. Handelaars zijn namelijk niet verplicht om over een Bancontact terminal te beschikken. Naast contant geld moeten ze wel één elektronisch betaalmiddel aanbieden. Ze kunnen zelf kiezen welke elektronische betaaloptie(s) ze beschikbaar stellen.
Hoewel de meeste handelaars over een betaalterminal beschikken, is het belangrijk om te weten dat ze hierin keuzevrijheid hebben. Dit betekent dat ze zelf kunnen beslissen welke elektronische betaalmogelijkheden ze willen accepteren. Contante betalingen dienen ze in ieder geval te accepteren. Daarnaast dienen ze minstens één elektronische betaalmethode aan te bieden. Voorbeelden van alternatieve elektronische betaalmethodes zijn onder meer Payconiq en PayPal.
Een belangrijk aspect om te benadrukken, is dat handelaars geen extra kosten in rekening mogen brengen voor het gebruik van een elektronisch betaalmiddel. Dit betekent dat je als consument niet langer een toeslag hoeft te betalen wanneer je ervoor kiest om met je bankkaart te betalen in plaats van met contant geld. Bovendien mag men ook niet een minimumbedrag opleggen: je kan altijd contant betalen of elektronisch, ook bij kleine aankopen. In de wet is er wel een maximumgrens opgenomen: tot 3.000 euro mag je contant betalen, daarboven zijn contante betalingen verboden.
Hoewel er verschillende elektronische betaalmiddelen beschikbaar zijn, kiezen veel handelaren ervoor om een betaalterminal aan te bieden. Dit biedt nu eenmaal een aantal voordelen. Ten eerste zorgt een betaalterminal voor efficiëntie aan de kassa. Transacties kunnen snel en gemakkelijk worden verwerkt, waardoor de wachttijd voor klanten wordt verkort en er meer tijd beschikbaar is om de klantenservice te verbeteren. Daarnaast biedt een betaalterminal een veilige betalingsmethode. Er zit minder contant geld in de kassa en hierdoor is men een minder interessant doelwit voor criminelen.
Ook in de horeca kiest men steeds vaker voor een betaalterminal. Onder andere door het gemak en de relatief lage mobiele betaalterminal prijs kiest men daarbij vaak voor de mobiele variant. Dit zorgt voor een vlotte en gemakkelijke afhandeling van het betaalproces, zonder dat klanten hun plaats hoeven te verlaten. Mobiele betaalterminals stellen horecazaken in staat om de klantenservice te verbeteren en een naadloze betalingservaring te bieden.
Hoewel elektronische betaalmogelijkheden steeds populairder worden, is het belangrijk om op te merken dat handelaars nog steeds contant geld moeten aanvaarden. Er zijn echter wel enkele uitzonderingen op de verplichting om contant geld te aanvaarden. Een handelaar is bijvoorbeeld niet verplicht om akkoord te gaan met meer dan 50 munten per betaling. Daarnaast moet het aangeboden biljet in verhouding staan tot het bedrag dat men dient te betalen. Bij een aankoop van twintig euro mag de handelaar bijvoorbeeld een biljet van 500 euro weigeren.