Niemand zal ontkennen dat we in een digitaal tijdperk leven. Er is ongelooflijk veel veranderd in de afgelopen dertig jaar. Wie had ooit kunnen denken dat ons leven zo in de ban zou zijn van het internet? We kunnen niet meer zonder. Dit zien we ook terug in het consumentengedrag. Waarschijnlijk herken je dat zelf ook wel. Als je iets nodig hebt, dan raadpleeg je waarschijnlijk als eerste een zoekmachine. Waar men vroeger het telefoonboek doorbladerde of op zoek ging naar advertenties in de krant, grijpen we nu naar digitale zoekmachines. Geen wonder, want zo krijgen we direct toegang tot de informatie die we nodig hebben.
Maar wat betekent dit voor de marketingwereld? Betekent dit dat we gedag kunnen zeggen tegen alle vormen van offline marketing en we ons geheel moeten storten in de digitale wereld? Gelukkig niet. Deze twee kunnen elkaar namelijk heel goed versterken. Wanneer je de juiste combinatie creëert, is jouw bedrijf niet meer weg te denken. Maar waarom is offline marketing juist ook in deze digitale wereld van belang? Je leest het hier.
Juist in dit digitale tijdperk hebben we soms meer behoefte aan een persoonlijke aanpak. Folders printen en later verspreiden op een beurs. Het lijkt misschien niet meer van deze tijd. Toch blijkt deze ietwat verouderde techniek heel succesvol te zijn bij veel bedrijven. De reden? Omdat je echt in contact komt met je doelgroep. Als je mensen een flyer geeft, dan geeft dit gelegenheid om een praatje te maken. Om echt duidelijk uit te leggen waar jullie als bedrijf voor staan en wat je doel van de flyer is. Het contact is veel minder vluchtig. Dat is waar veel mensen ook in deze tijd juist behoefte aan hebben.
Doordat het persoonlijker en tevens ook tastbaar is, zien we dat de boodschap ook langer bij de mensen blijft hangen. Ze zullen de flyer bijvoorbeeld met zich mee dragen, hier later thuis ook nog eens naar kijken en de boodschap die je ze gaf herinneren. Dat maakt dat offline marketing soms veel meer indruk maakt. Zeker nu we dagelijks overspoeld worden met online advertenties.
Nog een groot voordeel is dat offline marketing meestal meer ruimte biedt voor creativiteit. Bij het ontwerpen van een flyer, brochure of een poster heb je alle vrijheid om jouw eigen creativiteit te gebruiken. Om de boodschap op ludieke wijze over te brengen. Dit kan helpen om je merk te onderscheiden van de rest en voor meer naamsbekendheid te zorgen onder de doelgroep.
Het is belangrijk om te beseffen dat offline marketing en online marketing nooit lijnrecht tegenover elkaar hoeven te staan. Ze horen juist in harmonie met elkaar te zijn. Pas dan zal je echt het gewenste resultaat gaan zien. Als deze twee op de juiste manier worden toegepast, zullen ze elkaar versterken. Het is daarom belangrijk om heel neutraal de juiste marketingvorm te kiezen voor jouw doelstelling.