In 2023 reden er in België 1,28 miljoen dieselauto’s. Hoewel elektrische auto’s steeds populairder worden en de meeste auto’s nog steeds op benzine rijden, zijn dieselauto’s nog steeds een populaire keuze voor veel mensen. Dit is onder andere omdat de diesel motoren sterker zijn, minder onderhoud nodig hebben en langer meegaan. Toch brengt een dieselmotor haar eigen uitdagingen. Zo stoten ze minder CO2 uit, maar hebben ze een hogere stikstofuitstoot en komen er roetdeeltjes vrij bij verbranding van diesel. Daarom is het sinds 2011 verplicht om een roetfilter te hebben. Alles over dat roetfilter, lees je in dit artikel.
Bij de verbranding van diesel komen fijnstof en roetdeeltjes vrij. Vooral in stadscentra, waar veel verkeer rijdt, zorgen deze deeltjes voor een slechtere luchtkwaliteit. Dit is niet alleen slecht voor het milieu. Op de lange termijn kan een slechtere luchtkwaliteit voor allerlei klachten zorgen, zoals astma. Daarom is het verplicht voor dieselmotoren om een roetfilter in de uitlaat te hebben. Een goed werkend roetfilter haalt volgens onderzoek wel 95-99% van het roet uit de uitlaatgassen. Steeds meer steden stellen milieuzones in waarin alleen voertuigen met schone uitstoot mogen rijden. Roetfilters zorgen dat ook dieselauto’s nog in deze zones kunnen komen. Sinds 2023 wordt de hoeveelheid roet in de uitlaatgassen ook gemeten bij de jaarlijkse autokeuring. Het is dus belangrijk om te zorgen dat het roetfilter goed werkt.
Het roetfilter vangt dus roet op uit de uitlaatgassen, zodat wij het niet inademen. Het roet blijft in het filter zitten, maar moet uiteindelijk ergens heen. Hiervoor is een proces ingebouwd dat regeneratie heet. Hierbij wordt het filter verhit tot wel 600 graden, zodat de schadelijke deeltjes verbranden tot onschadelijke as. De as waait gewoon weg met de uitlaatgassen.
De motor regenereert automatisch na verloop van tijd. Om heet genoeg te worden, moet je minstens 20 minuten rijden. Als je altijd in langzaam rijdend stadsverkeer rijdt, of alleen korte afstanden rijdt, kan het roetfilter niet regenereren. Op een gegeven moment zit het filter te vol om nog te regenereren. Om dit te voorkomen, is het dus verstandig om af en toe een lang stuk te rijden.
Als het filter onverhoopt verstopt is, merk je dat aan een hoger brandstofverbruik, een schokkende motor en minder vermogen. Deze problemen kunnen ook andere oorzaken hebben. Als je vermoedt dat het probleem bij het roetfilter ligt, kan je proberen om de motor een handje te helpen met een speciale DPF-reiniger die je aan de brandstof toevoegt.
Als dit niet werkt, zul je een nieuwe filter nodig hebben. Als je handig bent kan je dit zelf doen. Bij Winparts.be vind je alles wat je nodig voor je roetfilter, van DPF-reiniger tot een nieuw roetfilter en het juiste gereedschap. Als je de reparatie liever aan een professional overlaat, kan je materiaalkosten besparen door zelf het juiste filter te leveren. Bij Winparts.be hoef je geen auto-monteur te zijn om de juiste onderdelen te vinden, met je VIN-nummer vind je gemakkelijk onderdelen die passen op jouw auto. Twijfel je toch of het past? Onze deskundige klantenservice helpt je bij het maken van de juiste keuze. Zo houd jij grip op je auto-onderhoud.
De nadruk van auto technologie ligt steeds meer op elektrisch rijden. Toch zijn dieselauto’s onmisbaar voor veel mensen. Onderzoekers werken aan geavanceerde filters die niet alleen roet, maar ook andere schadelijke stoffen uitstoten. Denk aan fijnstof, stikstofoxiden en zelfs microplastics. Zo helpen roetfilters onze mobiliteit schoner en duurzamer te maken. Houd jouw dieselwagen in topconditie door goed voor je roetfilter te zorgen, met de hulp van Winparts!