Alles wat je moet weten over een startup

Alles wat je moet weten over een startup

Uber, AirBnB en Ticketswap… Wat hebben deze drie bedrijven met elkaar gemeen? Juist, ze zijn alle drie begonnen als start-up. Heb jij een passie voor bepaald handwerk, zoals haken of pottenbakken? Heb je een bijzonder origineel idee dat je graag met de hele wereld wil delen? Met heel wat goede moed, enthousiasme en een mooi startkapitaal kan ook jij een startup oprichten. In dit artikel lees je er alles over.

Wat is een startup?

Een startup is jong bedrijf met een origineel, vernieuwend idee. Aan het roer van dit bedrijf staat meestal een jonge man of vrouw, maar dat hoeft niet per se. Een startup is per definitie wel gebrand op snelle groei. Maar alles begint natuurlijk met een goed idee. Je kan van jezelf vinden dat je een goed idee hebt, maar voor je dat wereldkundig maakt, check je maar even bij familie, vrienden, buren en kennissen of zij dat idee ook zo geweldig vinden. Is iedereen enthousiast? Dan kan je aan de slag met de uitwerking van je idee en de ontwikkeling van je product of dienst. Zo’n goed idee en de uitwerking ervan moet natuurlijk gefinancierd worden. Heb je een eigen spaarpotje? Top, dan heb je alvast wat startkapitaal maar dat is wellicht niet voldoende. Ga even bij de bank ten rade of zij je financiële ondersteuning kunnen bieden. Zorg ook voor een stevig businessplan, zonder zal het moeilijk zijn om de mensen van de bank te overtuigen. Stoot je op een ‘neen’ van de bank of zoek je nog extra mensen die in je verhaal geloven? Dan moet je op zoek naar mensen met geld die potentieel zien in je startup en bereid zijn erin te investeren.

Internationale groei

In het begin is je startup nog een kleine onderneming en doe je alles op je eentje. Naarmate je begint te groeien, moet je personeel aannemen en komt er ook heel administratieve rompslomp of je af. Heb je geen tijd of zin om je met al dat papierwerk bezig te houden, schakel dan administratieve ondersteuning in. Heb je internationale ambities? Dan is het goed om eens de landen in Europa en erbuiten te bekijken en te analyseren welke landen interessante groeimarkten zijn. Expansie naar een internationale markt in een natuurlijk groeiproces, wat betekent dat je wel wat geduld nodig hebt. Strategieën zal je ook moeten aanpassen, want het ene land is een andere niet. Er is dus een andere aanpak nodig. Bovendien komt er bij een internationale samenwerking nog meer werk kijken en dus nog meer papierwerk dat je in orde moet brengen. Een administratiekantoor dat je inkomende en uitgaande facturen bijhoudt en als het ware je rechterhand is, is dan ook cruciaal.