Websites kunnen gezien worden als het online visitekaartje voor je bedrijf. Wanneer mensen immers jouw bedrijf in zoekmachines zoeken, is jouw website het eerste waar potentiële klanten op zullen stuiten.
Een aantrekkelijke, overzichtelijke website is dus van groot belang om bezoekers te overtuigen om bij jou een product of dienst aan te schaffen. Toch zijn we niet allemaal professionele websitebouwers, waardoor je tegen heel wat moeilijkheden aan kunt lopen. In deze blog leggen we je daarom uit hoe je zelf een website kunt bouwen!
Hoewel het bouwen van een website je uiteindelijke doel is, begint het creatieproces bij het opdoet van inspiratie en het creëren van content. Waar staat jouw bedrijf namelijk voor? Welke producten en diensten bied je aan en wat zouden productbeschrijvingen kunnen zijn? Op basis hiervan kun je een navigatiestructuur ontwikkelen, die gekenmerkt wordt door een hiërarchie van pagina’s. Op deze pagina’s komt vervolgens je geschreven content te staan. Heb je een logische navigatiestructuur bedacht en beschrijft je content waar je voor staat en wat je wil overbrengen? Pas dan kun je beginnen met het bouwen van een website.
Wanneer je bekend bent met verschillende programmeertalen en interesse hebt in ICT, is het voor jou waarschijnlijk geen uitdaging om een website in elkaar te zetten. Desondanks zijn veel ondernemers geen ondernemer geworden om ICT-werkzaamheden uit te voeren. Om die reden kun je veel baat hebben bij website tools, zoals Wordpress, die aan de hand van templates websites in elkaar kan zetten. Een andere mogelijkheid voor een website laten maken, is door een webdesign bedrijf in te huren, zodat je een uniek ontwerp voor jouw website verkrijgt. De kans dat bezoekers jouw website vervolgens als betrouwbaar en aantrekkelijk bestempelen, neemt hierdoor toe. Bovendien kun je de website specifiek toe laten spitsen op jouw doelgroep. Wanneer jouw website bijvoorbeeld uitstraalt dat je veel afweet van de stad Ninove door een webdesign Ninove, realiseer je hoogstwaarschijnlijk meer conversies en meer omzet!
Zodra je over een gloednieuwe website beschikt, heb je misschien het idee dat je klaar bent. Toch is het zonde als je je website nu laat voor wat het is, want daarmee laat je kansen liggen. Misschien ontvang je bijvoorbeeld wel veel bezoekers, maar gaan zij uiteindelijk niet over tot een aankoop. Het kan ook zijn dat bezoekers snel wegklikken. Het is dan belangrijk om na te gaan waardoor dit komt en hoe je je website anders kunt inrichten, zodat mensen wel vinden wat ze zoeken of geprikkeld worden om toch wel jouw product te kopen. Door je website continu te optimaliseren, vergroot je je kansen op succes.