Merkidentiteit opbouwen als startende onderneming

Merkidentiteit opbouwen als startende onderneming

Als startende onderneming is een sterke merkidentiteit opbouwen belangrijk om naamsbekendheid te creëren en potentiële klanten aan te trekken. Een effectieve merkidentiteit kan je helpen om jouw bedrijf te onderscheiden van concurrentie. Hoe je precies een merkidentiteit kan opbouwen, lees je hier!

Bepaal je imago

Wanneer je een bedrijf opstart is het belangrijk dat je weet waar je merk voor staat en welk imago je wil uitstralen. Pas als je je imago bepaald hebt, kan je beginnen aan de opbouw van je merkidentiteit. Wat je identiteit is, kan je bepalen aan de hand van enkele vragen.

  • Waar wil ik voor staan als bedrijf?
  • Wie zijn mijn potentiële en bestaande klanten?
  • Welke waarde wil ik aan mijn klanten bieden?
  • Wat onderscheidt mij van de concurrentie?
  • Wat wil ik met mijn bedrijf bereiken?

De antwoorden op bovenstaande vragen geven je een goed idee van je merkidentiteit. Je weet nu welk aanbod je kan ontwikkelen voor je klanten, hoe je je onderneming kan onderscheiden en je hebt doelen opgesteld die zorgen voor het succes van je bedrijf.

Creëer merkherinnering

Nu je goed weet waar je bedrijf voor staat en je weet wie je doelgroep is, is het tijd om over te gaan naar je visuele identiteit. Ontwerp een herkenbaar logo, gebruik een bepaald kleurenschema en maak gebruik van andere visuele elementen die jouw merkidentiteit weerspiegelen. Om goede merkherinnering te creëren, is het belangrijk dat je alle elementen consistent gebruikt. Door bijvoorbeeld aanstekers te personaliseren of een sleutelhanger met logo te gebruiken, kan je als bedrijf extra merkherinnering creëren. Wanneer jouw aansteker gebruikt wordt of wanneer je potentiële klant de sleutelhanger ziet, wordt hij of zij herinnerd aan jouw bedrijf. Hoe vaker jouw logo gezien wordt, hoe sneller je merk herkend wordt.

Relatiegeschenken

Relatiegeschenken kunnen een effectieve manier zijn om de merkidentiteit van je bedrijf te versterken. Wanneer je een relatiegeschenk kiest, moet je ervoor zorgen dat het past bij je merkidentiteit. Hou ook rekening met de kwaliteit en bruikbaarheid van je geschenk. Met een balpen met de naam van het bedrijf erop kan je eigenlijk niks mis doen. Daarbij is het de ideale manier om een blijvende indruk achter te laten bij je klant. Wanneer ze jouw balpen gebruiken, zullen ze herinnerd worden aan jouw bedrijf, wat in het beste geval leidt tot een sterkere klantloyaliteit. Je relatiegeschenken personaliseren met je logo of andere visuele elementen gelinkt aan jouw merkidentiteit heeft een positieve invloed op je merkidentiteit.